תכנון ועיצוב מרחב למידה בבי"ס יחד, גבעת אלה

בית ספר יחד הוא הבית שלי: בית ספר שבו למדה ביתי הגדולה ולומדות כיום שתי בנותיי הצעירות והוא בית חם עבורי כאמא, ועכשיו גם כמעצבת. 

תהליך תיכנון לכיתה/למרחב לימודי מרתק אותי בשל הדינאמיות שלו בכל רגע נתון. בהמשך אציג כיצד הכיתה משנה את הייעוד שלה/ההעמדה שלה לפי התוכן הנלמד וכמה דינאמי צריך שיהיה התיכנון-מראש עבור קונספט שכזה. 

התיכנון היה שילוב ושיתוף פעולה הדוק ביני לבין המנהלת ויחד עם שתי מורות כיתות ג' שדעתן והניסיון שלהן כמורות השפיעו רבות על התיכנון. 

מהו מרחב לימודי M-21?
לפי משרד החינוך המטרה היא "לאפשר חשיבה מחודש על מרחב הלמידה… בהתאם לאסטרגטיות הוראה חדשניות, המזמנות ומעצימות תהליכי למידה ייחודיים" וכנגזרת מכך ההנחיות והעקרונות לתכנון האדריכלי

עבורי, זו תאורית האינטלגנציות המרובות של גרדנר שדרכה ראיתי את הלומד כעצמאי, כזה שבדרך שלו מגיע לידע ומפנים אותו. לטעמי, שינוי דרכי המסירה וגיוון בדרכי "הקבלה" של הלומד הוא הפנמה חשובה שמשרד החינוך עשה והוא חיובי עבור הילדים והמורים יחדיו. 
ואני יותר משמחה להיות חלק מהשינוי המבורך הנ"ל.

 

איך מתחילים? כמו זבוב על הקיר. באתי, ישבתי, הקשבתי, צילמתי (כשכולם היו בחוץ כמובן..) וזה בכדי להבין מהי דינמיקה של כיתה.

זו כיתה ג'1 שעתידה להתאחד עם כיתה ג'2 בכדי לאפשר למידה משותפת, מרחב לימודי רחב ידיים ובעל אפשרויות נוספות של למידה:M21, עיצוב מרחב לימודי, מרחב לימודי, עיצוב לבתי ספר, עיצוב בתי ספר, עיצוב לבית ספר, עיצוב בבית ספר, תכנון בית ספר, שולחנות, ריהוט לימודי, ריהוט לבית ספר, משרד החינוך, מחוז צפון, עמק יזרעאל, בית ספר יחד גבעת אלה, גבעת אלה, זהבית קאופמן

זו כיתה ג'1 אחרי שאני התערבתי [-:

M21, עיצוב מרחב לימודי, מרחב לימודי, עיצוב לבתי ספר, עיצוב בתי ספר, עיצוב לבית ספר, עיצוב בבית ספר, תכנון בית ספר, שולחנות, ריהוט לימודי, ריהוט לבית ספר, משרד החינוך, מחוז צפון, עמק יזרעאל, בית ספר יחד גבעת אלה, גבעת אלה, זהבית קאופמן

התיכנון כלל שבירה של קיר מפריד בין שתי הכיתות, יעוץ קוסנטרוקטור לחיבור של שתי קורות מפלדה ועמוד קונסטרוקטיבי שיחזיקו את המחיצות האקוסטיות שתוכננו בין שתי הכיתות.

פה אני רוצה להודות לאדריכל המועצה עמק יזרעאל, מר משה נחימוב, על הליווי הצמוד מרגע הגשת התוכניות לאישור, דרך ליווי בבחירת בעלי מקצוע ועד רגע כניסת כל האביזרים הנלווים לכיתה. תיכנון המחיצות האקוסטיות לא היה מובן מאליו בפתח כל כך גדול ואת כל ההתאמות עשתה המועצה במהירות כי ה-3 בספטמבר כל הזמן נשף בעורפנו.

 

M21, עיצוב מרחב לימודי, מרחב לימודי, עיצוב לבתי ספר, עיצוב בתי ספר, עיצוב לבית ספר, עיצוב בבית ספר, תכנון בית ספר, שולחנות, ריהוט לימודי, ריהוט לבית ספר, משרד החינוך, מחוז צפון, עמק יזרעאל, בית ספר יחד גבעת אלה, גבעת אלה, זהבית קאופמן

פה ניתן לראות את שתי הקורות, את העמודים בניהם ואת העמוד הקונסטרוקטיבי. כל זה צריך להחזיק 450 קילו של מחיצות אקוסטיות.

 

M21, עיצוב מרחב לימודי, מרחב לימודי, עיצוב לבתי ספר, עיצוב בתי ספר, עיצוב לבית ספר, עיצוב בבית ספר, תכנון בית ספר, שולחנות, ריהוט לימודי, ריהוט לבית ספר, משרד החינוך, מחוז צפון, עמק יזרעאל, בית ספר יחד גבעת אלה, גבעת אלה, זהבית קאופמן

המחיצות האקוסטיות הוזמנו מחברת ש.א טכנולוגיות, שבזמן שיא, בלחץ של פרויקטים בעוד עשרות בתי ספר, התקינו לנו את המסילה ולאחר כשבועיים את המחיצות. העבודה מולם הייתה תענוג צרוף! תודה, אליקו.
מה שמעניין במחיצות הוא שהן עשויות מלוח מחיק (כל פורמייקה בעיקרון יכולה לשמש כלוח מחיק אבל רק שני צבעים/חומרים בלבד הם האיכותיים ביותר -לבן מבריק ואפור מבריק) והנ"ל מאפשר לכיתה עוד מקום לביטוי מגוון ללמידה. 

 

מאחר והיה צורך חשוב להתחשב באילוצים של חשמל, תקשורת ומיקום של מקרן – מיקמתי את "קיר הכוח" (שם מקצועי לקיר החשוב ביותר בחלל שהוא מכירתי כמו בחנויות ובתי מרקחת) סביב הלוח המחיק. הנגרות שתיכננתי כללה איחסון עבור הילדים, איחסון למורה, אביזר ריהוט למידה נוסף כמו שרפרפים ונישות מרופדות לכיף.

M21, עיצוב מרחב לימודי, מרחב לימודי, עיצוב לבתי ספר, עיצוב בתי ספר, עיצוב לבית ספר, עיצוב בבית ספר, תכנון בית ספר, שולחנות, ריהוט לימודי, ריהוט לבית ספר, משרד החינוך, מחוז צפון, עמק יזרעאל, בית ספר יחד גבעת אלה, גבעת אלה, זהבית קאופמן

 

מקום לקרוא בו: M21, עיצוב מרחב לימודי, מרחב לימודי, עיצוב לבתי ספר, עיצוב בתי ספר, עיצוב לבית ספר, עיצוב בבית ספר, תכנון בית ספר, שולחנות, ריהוט לימודי, ריהוט לבית ספר, משרד החינוך, מחוז צפון, עמק יזרעאל, בית ספר יחד גבעת אלה, גבעת אלה, זהבית קאופמן

או כך:

M21, עיצוב מרחב לימודי, מרחב לימודי, עיצוב לבתי ספר, עיצוב בתי ספר, עיצוב לבית ספר, עיצוב בבית ספר, תכנון בית ספר, שולחנות, ריהוט לימודי, ריהוט לבית ספר, משרד החינוך, מחוז צפון, עמק יזרעאל, בית ספר יחד גבעת אלה, גבעת אלה, זהבית קאופמן

אפשר לראות שלילדים יש איחסון של משולשי הפוליגל עם הציוד הלימודי, משחקים ואיחסון למורה.

 

ספסלי הלמידה ניידים ולהם כריות צבעוניות לישיבה על הישבן או על הברכיים. במדף שבתוך הספסל ניתן לשים מחברות/ספרים לאיחסון זמני בזמן הלמידה. 

M21, עיצוב מרחב לימודי, מרחב לימודי, עיצוב לבתי ספר, עיצוב בתי ספר, עיצוב לבית ספר, עיצוב בבית ספר, תכנון בית ספר, שולחנות, ריהוט לימודי, ריהוט לבית ספר, משרד החינוך, מחוז צפון, עמק יזרעאל, בית ספר יחד גבעת אלה, גבעת אלה, זהבית קאופמן

 

תכנון נגרות נוסף הם ספסלי רביצה/ישיבה בסגנון פרקדן (על הגב) ועל הבטן זאת בכדי לאפשר מגוון סוגי ישיבה/שכיבה למידה נוחה.

כמבוגר אני יכולה לתהות… זה נוח? כבר מלחשוב על זה כואב לי הגב (-:

M21, עיצוב מרחב לימודי, מרחב לימודי, עיצוב לבתי ספר, עיצוב בתי ספר, עיצוב לבית ספר, עיצוב בבית ספר, תכנון בית ספר, שולחנות, ריהוט לימודי, ריהוט לבית ספר, משרד החינוך, מחוז צפון, עמק יזרעאל, בית ספר יחד גבעת אלה, גבעת אלה, זהבית קאופמן

 

M21, עיצוב מרחב לימודי, מרחב לימודי, עיצוב לבתי ספר, עיצוב בתי ספר, עיצוב לבית ספר, עיצוב בבית ספר, תכנון בית ספר, שולחנות, ריהוט לימודי, ריהוט לבית ספר, משרד החינוך, מחוז צפון, עמק יזרעאל, בית ספר יחד גבעת אלה, גבעת אלה, זהבית קאופמן

 

הנגרות האהובה עליי ביותר הם השולחנות דוגמת "פרח", כאשר שישה עלים משלימים עלה כותרת. את הרעיון הזה הציעה המורה אורית ויישמנו את הרעיון מעט שונה: קטמנו את הקצוות ושילבנו שני צבעים.. שיהיה מעניין.

אורית שולחת לי מידי פעם "העמדות" שונות של השולחנות וזה מרתק לראות את כיווני הישיבה השונים: שורות, שולחנות ליחידים, קבוצות של 2 או שלושה מקיפים את הכיתה ועוד ועוד כיד הדימיון הטובה.

כמו כן, על שולחן בודד יכולים לשבת בבת אחת 3 תלמידים, לא על מנת לכתוב במחברת או חוברת אך בהחלט לעבוד יחד בשיתוף פעולה.

M21, עיצוב מרחב לימודי, מרחב לימודי, עיצוב לבתי ספר, עיצוב בתי ספר, עיצוב לבית ספר, עיצוב בבית ספר, תכנון בית ספר, שולחנות, ריהוט לימודי, ריהוט לבית ספר, משרד החינוך, מחוז צפון, עמק יזרעאל, בית ספר יחד גבעת אלה, גבעת אלה, זהבית קאופמן

 

שולחן מקסים נוסף הוא חצי הגורן. אמנם לקוח מנוף ילדותנו בגן, אך בבבית ספר השימוש שלו נהדר!

מול המורה יכולים לשבת בהקנייה 6 תלמידים בבת אחת, בזמן שהכיתה עובדת בצורה חופשית. 

M21, עיצוב מרחב לימודי, מרחב לימודי, עיצוב לבתי ספר, עיצוב בתי ספר, עיצוב לבית ספר, עיצוב בבית ספר, תכנון בית ספר, שולחנות, ריהוט לימודי, ריהוט לבית ספר, משרד החינוך, מחוז צפון, עמק יזרעאל, בית ספר יחד גבעת אלה, גבעת אלה, זהבית קאופמן

 

M21, עיצוב מרחב לימודי, מרחב לימודי, עיצוב לבתי ספר, עיצוב בתי ספר, עיצוב לבית ספר, עיצוב בבית ספר, תכנון בית ספר, שולחנות, ריהוט לימודי, ריהוט לבית ספר, משרד החינוך, מחוז צפון, עמק יזרעאל, בית ספר יחד גבעת אלה, גבעת אלה, זהבית קאופמן

הבנות שלי שמחו לדגמן, בייחוד נעה ששמחה להיות "מורה".

 

לסיכום, תכנון למרחב לימודי מצריך פתיחות מחשבתית, חדשנות, ראייה לימודית מגוונת ותעוזה לנסות דברים חדשים.  

 

2 thoughts on “תכנון ועיצוב מרחב למידה בבי"ס יחד, גבעת אלה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *