כמו בבית מלון – תכנון לשידרוג חדר אוכל במפעל היי-טק ותיק

פנתה אליי מנהלת קייטרינג שבאחד מסניפיו ביקשה ההנהלה לאכול בחדר אוכל משודרג, הם אמרו לה שהם רוצים להיכנס לחדר אוכל שמעוצב כמו בבית מלון עם ריהוט חדשני, עם כלים יוקרתיים ועם שף צמוד שייתן מענה אישי בחדר האוכל. 

נכנסנו מיד למהלך תיכנוני יחד עם מהנדס מזון שפירק והרכיב את המטבח מחדש, יחד עם פתיחה של קיר לחלון ענק שממנו תתבצע ההגשה.

הפרוגרמה הייתה לייצר סכמה תכנונית של אכילה בחדר אוכל לפי ההרגלים של אוכלוסיית העובדים ולפי סכמות תנועה סבירות שיעשה עובד בעמדות השונות שהוא עובר עם מגש אוכל.

הפרוגרמה לעיצוב הייתה שימוש בצבעי הלוגו של החברה ואפקט של דרמטיות בזהב ופליז. 

 

 

סכמת התנועה הייתה כניסה בדלת חדר האוכל, פנייה ימינה לאיסוף מגש, סכו"ם וכדומה, פנייה לעמדת המרק/לחם, ממול עֶמדה זו נמצא בר סלטים עצום ומקורר שתוכנן בחציו האחד עבור 12 הסלטים המתובלים ובחציו השני עבור "עמדת הבריאות"-כלומר, הרכבה עצמית של סלט מסוגי ירקות, תוספות בריאות ורטבים. בהמשך ימשיך העובד לקבלת מנה עיקרית מחלון שנפתח אל המטבח. שם יעמוד שף ויגיש באופן אישי את המנות. בסיום קבלת המנה העיקרית, העובד יכול להסתובב אל עמדה מחוממת של תוספות בהגשה עצמית. לעיתים תופעל עמדת ההכנה הפרונטלית בה יתוכנן גם ווק וגם גריל. מעמדה זו העובד ימשיך אל עמדת השתייה והקינוח ומשם אל השולחן. 

כל המעברים מרווחים ודו סיטריים. הריהוט המקורר והמחומם הוא 360 מעלות וסביבו יכולים עובדים רבים להגיש בו זמנית. מאחר והכל זמין ונמצא באותו מקום – גם אין תורים לא נעימים להגשה. 

שדרוג חדר אוכל, חדר אוכל היי טק, מסעדת עובדים, היי טק, מפעל, עובדים, אכילה, שיפוץ

 

 

הנושא הראשון שעלה לראשי הוא שדרוג הרצפה באיזור ההגשה עם הנחה של פרקט לימינציה בגוונים אפורים-משופשפים שיתאים מאוד לקונספט הכללי. הפרקט עולה בגובה רק סנטימטר, בגבולותיו יונח פרופיל חיבור בגון פליז וכבר המקום ייראה אחרת!

שדרוג חדר אוכל, חדר אוכל היי טק, מסעדת עובדים, היי טק, מפעל, עובדים, אכילה, שיפוץ, שדרוג רצפה, פרקט לימינציה, פריסת אריחים

 

 

העמדה הראשונה היא עמדת האיסוף העצמי של מגש, סכו"ם וכדומה. פה התייחסתי אל העמדה כמו לאיזור במסעדה – מעוצב ופרקטי: צבע הקיר בצבע כחול כהה שנלקח מפלטת הצבעים בלוגו של החברה, עליו ייתלה גריד דקיק מברזל צבוע בצבע זהב (כבר דרמטי…) עליו ייתלו קופסאות ברזל בצבע שחור מָט, שבתוכן יונחו האביזרים אותם יש לקחת למגש. את הקיר יעטרו 3 ספוטים, בגוני תאורה חמה, מהנמכת התקרה ומשום שכל העמדה הזו היא בתוך נישה, התאורה תהיה דרמטית ונעימה. בעֶמדה יהיה ריהוט בסגנון כפרי עם ידיות מפליז. בתוך הריהוט יהיו "נגיסות" בהן יונחו המגשים. הפינוי הצפוי ברהיט יהיה קופסא מצבע שחור מט. על הרהיט יעמוד שיש לבן עם ורידים.  

שדרוג חדר אוכל, חדר אוכל היי טק, מסעדת עובדים, היי טק, מפעל, עובדים, אכילה, שיפוץ, סכמת תנועה בחלל, סכמת תנועה, פליז, קיר שחור, לוח גיר, ספוטים

 

 

העֶמדה הבאה היא עבור הגשת מרק וחיתוך לחם טרי. העֶמדה גם תכלול רהיט בגון כחול כהה בסגנון כפרי עם ידיות פליז ושיש לבן מרגש. 

הקיר ייצבע בצבע כחול כהה אחר שנדגם מהלוגו של החברה. מול עמדות המרק והלחם ייתלה לוח גיר לרוחב כל הקיר מעוטר במסגרת מוזהבת בתוכו ייכתב סוג המרק ותוכנו הגסטרונומי/בריאותי.  

המסגרת תואר באמצעות גוף תאורה מוזהב שיאיר מטה בגון תאורה חמים. 

שדרוג חדר אוכל, חדר אוכל היי טק, מסעדת עובדים, היי טק, מפעל, עובדים, אכילה, שיפוץ, סכמת תנועה בחלל, סכמת תנועה, פליז, קיר שחור, לוח גיר, ספוטים, לוח גיר, מראה מזהב, מסגרת מוזהבת, גוף תאורה ספרייה

 

 

דלפק ההגשה המקורר יתוכנן עם חברת נירומטל שמעצבת ומתכננת דלפקים COSTUME MADE לכל בקשה. מתוך עשרות הדוגמאות שהציג בפניי הסוכן, מאוד התחברתי לדלפק עגול של חברת טבע ומיד שרטטתי דלפק אובאלי 360 מעלות (טוב, חדר האוכל הזה צריך מקום ל-24 סלטים..) שבמרכזו בן-מארי עמוק ב-12 ס"מ מקורר ובו יונחו צלוחיות הסלטים באלגנטיות רבה. במרכזו של הדלפק תיכננתי מדף גבוה יותר בו יונחו התוספות, שלא הייתי רוצה שיתייבשו בשל הקירור. כמובן שלדלפק הסלטים יהיה מגן עיטוש (לא יתוש..) שהוא הכרחי למנוע מעבר חיידקים לאוכל בעת ההגשה. 

מעל דלפק ההגשה תיכננתי גוף תאורה "עכבישי", כך אני קוראת לו, שיתפרס לו מעל לדלפק ויהווה דקורציה מעניינת, כי אפקטיבית היא לא אמורה להיות – חדר האוכל מואר היטב ע"י אור טבעי והם לרוב אוכלים בשעות הצהריים. 

הפרוגרמה בנושא עמדת התוספות הייתה לא ברורה עד שמנהלת הקייטרינג הכריעה: "הם מאוד אוהבים לבחור בעצמם את התוספת ולהגיש בעצמם". הקשבתי ויישמתי!

את העמדה הזו תכננו גם אצל נירומטל באותה שפה עיצובית של בר הסלטים. הגשה עצמית עם מגן עיטוש ומדף תחתון לצלחות. גם עמדה זו תוכננה בצורה עגולה שאינה גוזלת הרבה מקום ומאפשרת הגשה בו זמנית של מספר רב של אנשים. 

שדרוג חדר אוכל, חדר אוכל היי טק, מסעדת עובדים, היי טק, מפעל, עובדים, אכילה, שיפוץ, סכמת תנועה בחלל, סכמת תנועה, גסטרונום, עמדת הגשה מקוררת, דלפק, נירומטל, דלפק מעוצב, COSTUM MADE 

 

 

אחד השידרוגים שהתחברתי אליהם הכי הרבה הושג באמצעות הרעיון של מהנדס המזון שמואל קיש לאפשרות לפתוח את המטבח כלפי העובדים וההגשה האישית של השף את המנות אל העובדים.

כלפי פנים יעמוד רהיט בן מארי בן 6 מקומות (שיכולים להיות 12) או משטח קראמי חדשני עליו מונחות קערות הגשה מחרס. מדלפק זה יוגש המזון חם וטרי אל המגש.

דלפק ההגשה שעליו יונחו המגשים, יהיה כמובן משיש לבן מרגש והקיר מתחת לדלפק והמשכו יעוטר באריחים מצוירים בגודל 20*20  לאפקט של מראה דרמטי. על הקיר ייתלו שני מדפים עם תבלינים לשימוש עמדת ההכנה הפרונטלית שנמצאת קרוב. 

שדרוג חדר אוכל, חדר אוכל היי טק, מסעדת עובדים, היי טק, מפעל, עובדים, אכילה, שיפוץ, סכמת תנועה בחלל, סכמת תנועה, הגשת שף, חלון, אריחים צבעוניים

 

 

 

עמדת הכנת אוכל פרונטלית – האטרקציה של חדר האוכל!! השף, שמנהלת הקייטרינג ראיינה, הציע את העמדה הזו והרעיון "תפס" מיידית. פעם או פעמיים בשבוע העֶמדה תופעל עם אטרקציה חדשה: הקפצת פסטה עם סוגי תוספות, גריל המבורגר, מוקפץ סיני ועוד ועוד.

נושא העמדה מורכב מבחינה תיכנונית. גם פה סייעה חברת נירומטל לתיכנון של הנ"ל ולעיצובו.

שמואל קיש, מהנדס המזון, תיכנן חיבור של המנדפים הקיימים במטבח בקלות מעל לעמדת ההגשה למנוע ריחות מוגזמים בחדר האוכל. העמדה תוכננה בקרה יחסית לפתח במטבח בכדי לאפשר את החיבור הנ"ל. 

שדרוג חדר אוכל, חדר אוכל היי טק, מסעדת עובדים, היי טק, מפעל, עובדים, אכילה, שיפוץ, סכמת תנועה בחלל, סכמת תנועה, םליז, עמדת ווק, עמדת גריל, המבורגר, עמדת הכנה פרונטלית, הקפצת פסטה

 

 

 

 

השינוי מתחיל בתיכנון מדויק, בהקשבה ותשומת לב לפרטים.

שידרוג נעים!